لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آزمایش هایی برای بررسی مقاومت فشاری آجر

اساس مقاومت فشاری آجر

مقاومت فشاری آجر مهمترین خاصیت آجر است زیرا آجر بیشتر تحت فشار و به سختی تحت کشش قرار می گیرد. آجر هم برای سازه های باربر و هم برای سازه های غیر باربر استفاده می شود. آجرها در اصل برای بنایی و همچنین برای ساخت کف آجری ، طاق ، قرنیز و غیره استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مقاومت فشاری آجر بپردازیم، همراه ما باشید:

چرا مقاومت فشاری آجر مهم است؟

مقاومت فشاری آجر برای تأیید اینکه هر آجر خاصی بتواند بار خاصی را تحمل کند یا خیر ، ضروری است. زیرا بر کیفیت ، دوام و قابلیت استفاده از ساختار کلی تأثیر می گذارد.

دستورالعمل های استاندارد برای آزمایش مقاومت فشاری آجر

IS 3495 (Part 1) 1992

ASTM C 67

BS 3921:1985

آزمایش مقاومت فشاری آجر مطابق IS 3495 (قسمت 1) 1992

1. دستگاه تست فشرده سازی یا دستگاه تست جهانی

2. تعادل وزن

3. ماله سنج

4. سینی

فرآیند آماده سازی نمونه های آزمایش:

هر پنج آجر تصادفی را از قطعه به عنوان نمونه بردارید. ناهمواری های مشاهده شده در روی تخت را حذف کنید تا دو صورت صاف و موازی ایجاد شود.

آن نمونه را به مدت 24 ساعت در دمای اتاق در آب قرار دهید. پس از 24 ساعت نمونه را از آب خارج کرده و رطوبت اضافی را تخلیه کنید.

(در صورت وجود) تمام حفره ها را با ملات سیمان 1: 1 (1 قسمت سیمان و 1 قسمت ماسه درشت تمیز درجه 3 میلی متر و کمتر) پر کنید.

برای تنظیم ملات ، این آجرها (نمونه ها) را زیر کیسه های مرطوب جوت به مدت 24 ساعت ذخیره کنید. سپس نمونه ها را به مدت 3 روز غوطه ور کنید.

آزمایش کردن

آجرها را از آب خارج کرده و اجازه دهید آب تخلیه شود تا سطح آن خشک شود ، سپس هر آجر را به صورت جداگانه از نظر مقاومت فشاری آزمایش کنید.

نمونه را بین دو ورق تخته سه لا به گونه ای قرار دهید که صورت صاف نمونه روی صورت افقی قرار گیرد و ملات پر از ملات در جهت بالا باشد. ورق های تخته سه لا با ضخامت 3 میلی متر را بردارید.

کل مجموعه (نمونه و ورق تخته سه لا) را در مرکز بین صفحات دستگاه تست فشرده سازی با دقت قرار دهید.

بار محوری و یکنواخت را با سرعت 14 N/mm2 (140 kg/cm2) در دقیقه تا وقوع خرابی اعمال کنید.

نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد

• به جای ورق های تخته سه لا ، از گچ پاریس برای اطمینان از سطح یکنواخت برای اعمال بار استفاده می شود.

• لبه های نمونه باید مستقیم و تیز باشند.

نتیجه

• باری که خرابی در آن رخ می دهد را یادداشت کنید.

• مقاومت فشاری آجرها (Co) باید با تقسیم حداکثر بار (P) اعمال شده به آجرها در طول آزمایش بر اساس سطح مقطع (A) محاسبه شود.

• مقاومت فشاری آجر = P/A

ملاک پذیرش

نتایج توصیه شده برای انواع مختلف آجر به دلیل مقاومت فشاری آنها به شرح زیر است:

برای آجرهای درجه یک ، مقاومت نباید کمتر از 10 N/mm2 (102 kg/cm2) باشد.

برای آجرهای درجه دو ، مقاومت نباید کمتر از 7 N/mm2 (71 kg/cm2) باشد.

برای آجرهای درجه سه ، مقاومت نباید از 3.5 N/mm2 (36 kg/cm2) کمتر باشد.

وقتی نتیجه در محدوده معیارهای پذیرش نیست چه باید بکنید؟

اگر نتیجه آزمایش مطابق با معیارهای پذیرش نباشد ، دلایل زیادی می تواند در پشت آن وجود داشته باشد مانند اشتباه در ترکیب خاک رس ، وسایل آزمایش و روش آزمایش ، میزان سوزش بیش از حد یا سوزاندن ناکافی و غیره.

اگر بنا به توصیه آجرها از نظر استحکام شکست بخورند ، نمی توانید از آن به عنوان یک قطعه باربر استفاده کنید. برای تعویض آن می توانید با تامین کننده آجر یا سازنده آجر خود مشورت کنید. همچنین ، با مهندس خود مشورت می کنید که آیا می توانید از آن به عنوان قطعات بدون بار مانند دیوار پارتیشن استفاده کنید یا به عنوان ماده پر کننده در مواردی که سطح سخت مورد نیاز است ، یعنی کار کف سازی و غیره استفاده کنید.

مقدار مورد نیاز برای آزمایش

تعداد نمونه آجر مورد نیاز برای آزمایش آجر به شرح زیر است:

اندازه قطعه 2001 تا 10000 آجر – 05 آجر شماره

اندازه قطعه 10001 تا 35000 آجر – 10 آجر شماره

اندازه قطعه 35001 تا 50000 آجر – 15 آجر شماره

اگر اندازه آجر شامل 2000 یا کمتر آجر است ، از مهندس خود نمونه های مورد نیاز را بخواهید.

هزینه آزمایش

هزینه مقاومت فشاری آجر آزمایش آجر حدود Rs است. 200 تا 600. قیمت ممکن است به طور کلی با توجه به عوامل مختلف تغییر کند. منطقه ای که در آن آزمایش انجام می شود ، تعداد آزمایش ، ارتباط با مشتری ، فوریت نتایج آزمایش و غیره

فراوانی آزمایش

مقاومت فشاری آزمون آجر با استفاده از هر 50000 آجر یا هنگامی که کلاس آجر ، نوع آجر و منبع آجر تغییر می کند ، انجام می شود.

کلام آخر:

در این مقاله در خصوص مقاومت آجر مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای ما مفید بوده باشد و با بیان نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب وبسایت آجر سامان یاری فرمائید.

تعداد نظرات : 0