لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با دستگاه بلوک زنی

دستگاه بلوک زنی همانطور که از اسمش پیداست برای ساخت بلوک سیمانی استفاده می‌شود. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که قابلیت‌ها و کاربردهای متمایزی دارند. از همین رو قبل از خرید باید از نحوه عملکرد و قابلیت‌های دستگاه کاملا آگاه باشید تا وقت و هزینه‌های شما هدر نرود. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.(جهت مشاهده قیمت بلوک دیواری کلیک کنید)
بلوک زنی به فرآیند ساخت بلوک سیمانی گفته می‌شود. دستگاه‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند، دستگاه بلوک زنی نام دارند. با استفاده از آن‌ها شما قادر خواهید بود بلوک دیواری و سقفی ایجاد کنید. این دستگاه شامل سه بخش اصلی قالب، بدنه و سمباده است و به طور کلی از اجزای زیر تشکلیل شده است:

 شاسی دستگاه
 قابل و سمباده
 ویبره دستگاه
 موتور ویبره
گیربکس حرکت و موتور
پمپ و موتور
این دستگاه‌ها که برای تولید انواع بلوک از جمله بلوک سبک در کارگاه ها به کار می‌روند، در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. تقسیم بندی زیر از جنبه مکانیزم تولید و پیچیدگی و اتوماسیون فعالیت‌ها بررسی شده است.


انواع دستگاه بلوک زنی


 دستگاه بلوک زن دستی تخم گذار ( Egg Layer )
 دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک ( تخم گذار و یا ثابت )
 دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک ( ثابت )
دستگاه های بلوک زن تخم گذار



 دستگاه بلوک زن دستی تخم گذار


این دستگاه‌ها به روش قدیمی بلوک‌های سیمانی تولید می‌کنند. علت نامگذاری آن‌ها شباهت دستگاه به خزندگان تخم گذار است. طرز کار این نوع دستگاه بدین صورت است که بعد از اینکه یک ردیف بلوک سیمانی تولید شد، دستگاه به سمت جلو حرکت کرده و سپس ردیف بعدی را تولید می‌کند.
بلوک‌های سیمانی که با استفاده از دستگاه بلوک زنی تخم گذار دستی تولید می‌شود معمولاً ابعاد دقیقی دارند که برخی از این ابعاد عبارتند از:


1. بلوک سیمانی ۴۰×۲۰×۱۰
2. بلوک سیمانی ۵۰×۲۰×۱۵
3. بلوک سیمانی ۴۰×۲۰× ۲۰
4. بلوک سیمانی ۴۰×۲۰×۷
این ابعاد با توجه به نیاز و درخواست مشتری قابل تغییر می‌باشد.



دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک


مکانیزم و طرز کار این دستگاه بلوک زن مانند دستگاه تخم گذار است. تنها تفاوت آن‌ها در این است که بلوک‌هایی که با استفاده از دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک تولید می‌شوند ابعاد بسیار دقیق‌تر و مرتب تری دارند. همچنین در این نوع دستگاه‌ها عملیات ویبره برقی بوده و پرس نیز به صورت هیدرولیک انجام می‌شود.


مزایای دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک


* داشتن ابعاد دقیق‌تر بلوک سیمانی سبک
* تولید بلوک سیمانی در تیراژ بالا
* بلوک سیمانی تولید شده با استفاده از این نوع دستگاه‌های بلوک زن، کف بسیار صافی دارند.
* یکنواختی بیشتر در تولید



دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک


فرآیند ساخت بلوک در این دستگاه‌ها به صورت ثابت و اتوماتیک انجام می‌شود. در طی مراحل ساخت، اپراتور دخالتی در تولید ندارد. در این نوع از دستگاه‌ها پس از تولید بلوک روی پالت‌های چوبی مخصوص، نوار نقاله زیر دستگاه بلوک زن ، بلوک‌ها را به فضای عمل آوری هدایت می‌کند تا پس از خشک شدن و عمل آمدن، به انبار محصولات تولید شده منتقل شوند. این نوع از دستگاه‌ها بیشترین هزینه سرمایه گذاری و بالاترین تکنولوژی تولید و بیشترین تیراژ تولید را دارند.


ویژگی‌های دستگاه بلوک زن اتوماتیک


* کنترل آن سریع و آسان است.
* با استفاده از این نوع دستگاه بلوک زن، دیگر نیازی به انجام کار فیزیکی و جابه جایی یک دستگاه آهنی سنگین نیست.
* قابلیت تعویض قالب و تولید انواع مختلف بلوک را دارد.


مکانیزم کلی انواع دستگاه‌های بلوک زنی


در این دستگاه‌ها ابتدا مصالح ساختمانی از جمله سیمان، ماسه و پوکه مخلوط شده با یکدیگر مخلوط می‌شوند. سپس ترکیب ایجاد شده به درون یک سینی ریخته می‌شوند. بعد از آن مواد مخلوط شده را با استفاده از شن‌کش درون قالب ریخته تا فضاهای خالی پر شود.
مرحله بعدی ویبره کردن مواد است. در این مرحله ویبره دستگاه روشن شده و فضای خالی میان مواد ایجاد می‌شود. مجددا باید این فضاهای خالی ایجاد شده پر شوند. اقدام بعدی که باید انجام دهیم این است که سمبه دستگاه را پایین بیاوریم تا مواد متراکم شوند. در آخرین مرحله نیز باید قالب را بالا بیاوریم. توجه داشته باشید سمبه حتما باید پایین بماند و به هیچ وجه ویبره نباید خاموش شود.


مخلوط بتن در دستگاه بلوک زن


مخلوط بتن مصرفی در ساخت بلوک باید از یک پیمانه سیمان پرتلند و ۳/۵ پیمانه شن ( به درشتی حداکثر نصف ضخامت نازک ترین دیواره بلوک) و۲/۵ پیمانه ماسه و ۱۵۰-۱۳۰ لیتر آب برای بتن لرزیده یا ۱۸۰-۱۶۰ لیتر برای بتن نلرزیده تشکیل شده باشد، در صورتی که ساختن بلوک با وسایل مکانیکی انجام گیرد، قالب باید تا ارتفاع معینی بالاتر از سطح نهایی آن پر شده و مخلوط درون قالب دستگاه پس از لرزاندن، کوبیده و صاف گردد.
پس از قالب‌گیری بلافاصله بلوک‌ها را از دستگاه جدا کرده و آن‌ها را بر روی پالت‌های تعبیه شده به محل عمل آوری منتقل کنید. چنانچه تولید بلوک به وسیله ماشین‌های بلوک زنی سیار (تخم کن) انجام شود، بستر زیر بلوک‌ها باید صاف، تمیز و عاری از آلودگی و خاک بوده و با بتن یا اندود سیمانی پوشیده شده باشد.
همچنین برای جلوگیری از تابش آفتاب، ریزش باران و وزش باد، بلوک‌ها را باید در محل‌های سرپوشیده و دور از جریان هوا تولید کرد. در مورد تولید بلوک با ماشین‌های خودکار باید به مشخصات فنی خاص ماشین توجه کافی گردد.
هنگامی که دمای محیط از ۵ درجه سلسیوس کمتر باشد، باید تولید بلوک در محوطه روباز را متوقف نمود. به منظور جلوگیری از آثار تخریبی ناشی از تابش مستقیم خورشید، خصوصاً در دمای بیش از ۲۵درجه سلسیوس، وزش باد، شسته شدن توسط باران و آبپاشی نادرست، کاهش سریع درجه حرارت در روزهای اول و سرمای زیاد و یخ‌زدگی، عمل آوری بلوک‌های بتنی امری است ضروری، فاصله زمانی بین قالب گیری بلوک‌ها و آغاز عملیات مراقبت حداقل ۴ تا ۵ ساعت خواهد بود.



کلام آخر


امیدواریم که از مطالعه این مطلب استفاده لازم را برده باشید و با نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب منتشر شده از وبسایت آجر سامان یاری فرمایید.



پیشنهاد میکنیم از مقاله تفاوت بلوک AAC با بلوک NAAC دیدن کنید.



 

بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری






 

قیمت بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری یزد




تعداد نظرات : 0