لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با نمای ساختمانی سنگ و آجر(قسمت اول)

طراحی نمای ساختمان، بخش مهمی از طراحی معماری ساختمان می باشد. چرا که نمای ساختمانی بیانگر هویت و ارزش آن ساختمان است. طراحان و معماران ساختمانی می توانند با بکارگیری خلاقیت و استفاده از متریال های درست و مناسب نمایی زیبا و شگفت انگیزی را خلق نمایند.
آجر، سنگ و شیشه جزو متریال های رایجی هستند که برای خلق نماهای جذاب و دیدنی از آنها بصورت تکی یا ترکیبی استفاده می شود.
در ادامه قصد داریم درمورد نماهای ترکیبی از آجر و سنگ توصیحاتی بدهیم پس تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید.


چرا از ترکیب سنگ و آجر در نمای ساختمان استقبال بسیاری می شود؟


بیشتر نماهای اجرا شده بیرون ساختمانی در ایران اعم از اداری، تجاری، مسکونی و ... نمای سنگی یا نمای آجری می باشد. نماهای اجرا شده با آجر یا سنگ از زیبایی منحصر به فردی برخوردارند. اما دلیل این استقبال ریشه تاریخی دارد. آجر از زمان های گذشته تا کنون جزئی مهم از مصالح ساختمانی در ایران بوده است در معماری ایران به کمک آجر و گره چینی آثار بدیعی خلق شده است.
نماسازی با آجر یک هنر تکامل یافته است که معماران و طراحان امروزی می توانند در طراحی های خود از ریشه های تاریخی و تکنولوژی اجرای مدرن ایده های جذابی بگیرند و طرح های جدید و خلاقانه ای را خلق نمایند.
در نقاط مختلف ایران معادن ارزشمند سنگ بسیاری یافت می شود به همین دلیل این متریال نیز جزو پرمصرف ترین انواع مصالح در طراحی و اجرای نماهای ساختمانی است. از ترکیب آجر و سنگ در معماری مدرن امروزی آثاری ارزشمند و زیبا ایجاد می شود.


بهترین مناسب ترین سنگ و آجر برای ساخت نما سنگی و نما آجری کدام است؟


برای ماندگاری بیشتر نما باید از آجر و سنگی استفاده شود که در برابر عوامل جوی از مقاومت استانداردی برخوردار باشد. همچنین باید در برابر رطوبت، سرما، اشعه UV خورشید و ... دارای مقاومت لازم باشد.
از لحاظ فنی و استاندارد سنگ های تراورتن، گرانیت، چینی و سنداستون به ترتیب مناسب ترین نوع سنگ برای نماهای بیرونی ساختمان های مسکونی، ویلایی و ... می باشند.


نمای آجری


نمای آجری نمایی است که طراحان و معماران با استفاده از آجر می توانند نمای آجری مدرن را با گره چینی های جذاب و نمای آجرکاری سنتی را با آجرهای نسوز و سنتی دستی اجرا می کنند و نماهای بسیاری جذاب و چشم نوازی خلق می نمایند.
آجرهای مورد استفاده در ساختمان ها به 2 دسته آجرهای دستی و آجرهای سنتی تقسیم بندی می شوند. آجرهای دستی آجرهایی هستند که به روش سنتی تهیه و تولید می گردند مثل آجرهای قزاقی و آجرهای نسوز آجرهایی هستند که بصورت ماشینی در انواع و برندهای مختلف تهیه و تولید می شوند مثل بلوک سفالی


نمای سنگی


طراحان و معماران می توانند از سنگ هم به صورت تک متریال در نماهای ساختمانی یک یا چند طبقه، مسکونی، مدرن و ... استفاده نمایند.


کلام آخر
در مقاله فوق در مورد نماهای سنگی و آجری به طور کامل توضیح دادیم البته لازم به ذکر است که این مبحث همینجا به پایان نمی رسد و در مقاله بعدی به ادامه آن خواهیم پرداخت.
خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجر سامان را با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آن بتوانیم خدمات بهتر و ارزشمند تری را در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهیم.

پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با نمای ساختمانی سنگ و آجر(قسمت دوم) دیدن فرمایید.



آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره بلوک سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن


 



تعداد نظرات : 0