لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

انواع رنگ بندی آجر نما و کاربرد آن ها

اگر قصد دارید در نماچینی از آجر استفاده کنید حتما باید به رنگ آن توجه نمایید. می توانید برای خلق نمای آجری از آجرهای رنگی همانند آجر زرد، قرمز یا آبی استفاده نمایید. آجرهایی که قرار است در نمای ساختمان کاربرد داشته باشند ضخامت آنها باید حدود 3، 4 یا 5 سانتی متر باشد.
در ادامه این مقاله قصد داریم به انواع آجرهای رنگی بپردازیم همچنین علت رنگی بودن آنها را توضیح دهیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


علت رنگی بودن آجرها


نحوه چیدن آجر در کوره های آجر پزی و طریقه حرارت دادن به آنها باعث تغییر رنگ آنها می شود. ضمنا رنگ آجر بستگی به اکسید فلزاتی نظیر اکسیدهای مختلف آهن دارد که این امر در مواد اولیه آن وجود دارد.
آجرهای رنگی نسبت به سایر آجرها گرانتر هستند زیرا تهیه مصالح اولیه، مراحل خشت زنی و خشت خشک کنی این نوع آجرها نیاز به هزینه و دقت زیادی دارد.


انواع آجرهای رنگی موجود در بازار


آجرها در 3 رنگ قرمز، آبی و زرد تهیه و تولید می گردند.در بازار، به آجرهایی که رنگ آنها زردکمرنگ است آجر سفید و به اجرهایی که دارای رنگ زرد پر رنگ هستند آجر بهی گفته می شود. علاوه بر اینها، در بازار آجرهایی به رنگ قرمز روشن یا قرمز سیر و آبی نیز وجود دارند.
حدودا در سالهای 1320 تا 1340 نوعی آجر دورنگ به رنگ های قرمز و زرد توسط کوره های آجرپزی تولید و به بازار عرضه می شد که به آن آجر بهمنی گفته می شده است.

همانطور که در بالا گفتیم مواردی نظیر شرایط پخت و ترکیب مواد اولیه، باعث تغییر رنگ پیدا کردن آجرها می شود.


آجر قرمز:


برای تهیه آجر قرمز نیاز است آجرها در کوره با فاصله از هم چیده شوند همچنین میزان سوخت آنها کنترل و پخت در شرایط اکسیدان انجام شود.
بخشی از آهن به اکسید و هیدروکسید تبدیل می شود و بخش دیگر آن وارد شبکه مولیت می شود و مابقی آن به هماتیک که قرمز رنگ است تبدیل می گردد. همین امر موجب قرمز شدن آجر می شود. لازم به ذکر است که درجه قرمز آن، بسته به درجه و دمای پخت آن است.


آجر آبی:


برای تولید آجر آبی رنگ نیاز است آجر در حالت احیایی پخته و در مرحله نهایی درجه حرارت افزایش پیدا کند. همچنین در این مرحله آجرها باید نزدیک به یکدیگر در کوره چیده شده باشند.
در اینجا آهن به ایلمنیت و سیلیکات های آهن به دوظرفیتی تبدیل می شوند بنابراین رنگ آجر به آبی تغییر پیدا می کند.


آجر زرد:


برای تهیه و تولید آجر به رنگ زرد، باید در شرایط احیایی پخته شود. همچنین نیاز است میزان اکسید آهن کمتر از میزان Cao باشد. تنها همین امر کافی است تا آجر کرم رنگ به آجر زرد تبدیل شود.


کلام آخر
درمقاله فوق به نحوه تغییر دادن رنگ آجر به رنگ هایی نظیر قرمز، آبی و زرد پرداختیم. امیدواریم که این مقاله مورد مطالعه شما عزیزان قرار بگیرد. خوشحال می شویم از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.


پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با بلوک سبکAAc و مزایای آن دیدن فرمایید



آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره بلوک سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن


 



تعداد نظرات : 0