لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با آجر منیزیتی و مزایای آن

آجر جزء قدیمی ترین و پرکاربرد ترین نوع مصلح ساختمانی هستند که از گذشته های دور تا کنون بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. آجرها دارای انواع مختلفی هستند که کاربرد و مزایای هرکدام از آنها با بقیه متفاوت است. در این مقاله قصد دازیم ، درمورد یکی از انواع آجرها به نام آجر منیزیتی، مزایا و کاربرد آن توضیحاتی دهیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


تعریف آجر منیزیتی


یکی از انواع آجرهای نسوز، آجر منیزیتی یا منیزیایی است. این نوع آجر از خواص قلیایی برخوردار است. آجر منیزیتی را با استفاده از منیزیت و کلرید منیزیم تهیه و تولید می کنند. فرمول شیمیایی منیزیت 3MgCO و فرمول شیمیایی کلرید منیزیم 2MgCI می باشد. همچنین کلرید منزیم از آب دریاها، دریاچه های نمک و ذخایر نمکی بدست می آید. ضمنا کلرید منیزیم از فاضلاب های صنعتی قابل جمع آوری می باشد.


روش تولید آجر منیزیتی


آجر منیزیتی را با استفاده از 2 روش، زینتری و ذوبی تهیه و تولید می کنند.


1- روش زینتری:


در این روش ابتدا باید مواد اولیه کلسینه شوند سپس برای زینتر شدن تحت منحنی پخت ویژه قرار بگیرد. در این فرآیند برای کمک زینتر از مواد ویژه ای نظیر اکسید زیرکونیم و اکسید کرم استفاده می شود. فرمول شیمیایی اکسید زیرکونیم 2ZrO و فرمول شیمیایی اکسید کرم3O2Cr می باشد. معمولا در این روش پخت درون کوره تونلی و در دمای 1500 تا 1800 سانتی گراد صورت می گیرد و برای حفظ استحکام بدنه از چسب استفاده می شود. پرس هیدرولیک عمدتا روش شکل دهی است.


2- روش ذوبی:


در روش ذوبی آجر منیزیتی را در دمای بیش از 2800 درجه سانتی گراد و درون کوره قوس الکتریکی تولید می کنند. در این روش ابتدا باید مواد اولیه ذوب سپس سرد شوند. آجر منیزیتی که با استفاده از این روش تولید می شود از بالاترین تراکم و کمترین تخلخل برخوردار هستند.


مزایا و معایب آجر منیزیتی:


آجر منیزیتی از استحکام و مقاومت شیمیایی بسیار بالایی در برابرمواد قلیایی برخوردار است. این نوع آجر دارای ضریب انبساط حرارتی بالا است که این امر موجب شوک پذیری پایین آن و در نتیجه محدود شدن استفاده از آن می شود. همچنین آجر منیزیتی در دمای 40 تا 120 درجه سانتی گراد تحت تاثیر رطوبت هوا قرار می گیرد که این امر موجب هیدراتاسیون و در نتیجه منجر به بروز عیب هایی در آن می شود. ضمنا این مسئله انبار کردن، حمل و نقل و نصب این نوع آجر را دشوار می کند.


کاربرد آجر منیزیتی:


از آجرهای منیزیتی در صنایعی نظیر آهن و فولاد، به عنوان آستر حفاظتی در کوره های زیمنس و قوس الکتریکی استفاده می شود. همچنین از این نوع آجر به عنوان پوشش کوره های صنایع غیرفلزی نظیر کوره های تونلی، قائم و ... استفاده می شود. آجر منیزیتی در کوره های ذوب شیشه و کوره های صنایع فلزی غیر آهنی مانند مس، سرب و ... کاربرد دارند.


کلام آخر
درمقاله فوق درمورد آجر منیزیتی توضیحاتی دادیم و امیدواریم که مورد مطالعه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. خوشحال می شویم از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با بلوک دیواری لیکا و خصوصیات آن دیدن فرمایید

 



آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره بلوک سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن


 



تعداد نظرات : 0