لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

بلوک سیمانی یا آجر، درساختمان سازی استفاده از کدام بهتر است؟

برای ساختن و ایجاد دیوار در یک ساختمان از مصالحی همچون آجر یا بلوک سیمانی استفاده می شود. اکنون سوالی که ذهن اکثر افراد را مشغول کرده، این است، استفاده از کدام یک بهتر است؛ آجر یا بلوک سیمانی؟
گروه تولیدی آجر سامان در ادامه این مقاله قصد دارد به سوال مطرح شده پاسخ دهد. بنابراین برای این کار ابتدا لازم است درمورد هرکدام توضیحات مختصری داده شود، بنابراین برای رسیدن به جواب خود ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.


بلوک سیمانی


مصالح ساختمانی رایج در ساختمان سازی، بلوک های سیمانی هستند که از آن برای ساختن دیوارها استفاده می شود. بلوک های سیمانی را از ترکیب سیمان، ماسه، پوکه معدنی و آب، در دو نوع مختلف بلوک دیواری و بلوک سقفی تولید می کنند.
مراحل تولید این نوع بلوک به این شکل است که مخلوط گفته شده در بالا، درون دستگاه بلوک زنی ریخته می شود. دستگاه بلوک زنی با لرزش مخلوط درون خود را متراکم و بعد به شکل نهایی در می اورد. سپس بلوک های شکل گرفته شده را در محیط باز قرار داده می شوند تا خشک گردند. لازم به ذکر است برای اینکه بلوک ها حاوی استحکام باشند باید قبل از خشک شدن، خیس شوند یعنی به روی آنها آب پاشیده شود.


آجر


از گذشته های دور تا به امروز آجرها جزو یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی محسوب می شوند. این نوع محصول را از پختن خاک رس در کوره های آجر پزی تهیه و تولید می کنند.
مراحل تولید آجر به این صورت است که ابتدا خاک رس مرغوب تهیه سپس آن را به گل رس تبدیل می کنند. بعد گل رس بدست آمده را درون قالب ها می ریزند. زمانی که این گل ها شکل آجر به خود گرفتند آنها را خشک و برای پخته شدن به کوره های آجرپزی انتقال می دهند. سپس بعد از حرارت دادن به انها آجر تولید می گردد. (در مقاله های قبلی که از همین وب سایت منتشر شده در این زمینه توضیحات کامل تری داده ایم.)


آجر یا بلوک سیمانی؟


همانطور که در بالا گفتیم آجر را با استفاده از خاک رس و در حرارت بالا تولید می کنند. به همین دلیل آجر از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است و دیواری که با اجر ساخته شود محکم و مقاوم است. آجر در مقایسه با بلوک سیمانی ابعاد کوچکی دارد و از وزن بالایی برخوردار است. بنابراین استفاده از آن در ساختمان های بیش از 2 طبقه به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
همانطور که گفتیم اندازه آجر کوچکتر از بلوک سیمانی است که همین امر موجب کاهش سرعت انجام کار می شود. در صورتی که استفاده از بلوک دیواری سیمانی، سرعت اجرای پروژه را افزایش می دهد. همچنین از آنجایی که برای تولید بلوک سیمانی از پوکه معدنی استفاده می شود بنابراین وزن سبکی دارند. همین امر موجب استفاده از آنها برای ساختن ساختمان های چند طبقه می شود.(جهت خرید سفال یزد کلیک کنید.)


از مقاله فوق نتیجه می گیریم که در ساختمان های بیش از 2 طبقه باید از بلوک سیمانی استفاده شود. همچنین بلوک های سیمانی از نظر اقتصادی و یمنی بسیار بهتر هستند. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد؛ خوشحال می شویم از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید
پیشنهاد میکنیم از مقاله تفاوت آجر سنتی با آجر خنک کننده دیدن فرمایید.


آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره بلوک سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن


 



تعداد نظرات : 0