لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

تفاوت آجر فشاری با آجر ماشینی

عده ای از مردم فکر می کنند تفاوت آجرفشاری و ماشینی در نحوه قالب گیری آنها است و تمام مراحل ساخت آجرهای ماشینی با استفاده از ماشین آلات انجام می شود ولی برای تولید آجر های فشاری کارگران با فشار انگشتان خود کنار قالب ها را پر از گل می کنند که این تفکر کاملا اشتباه است.
از نظر ساخت هردو آجر فشاری و ماشینی را در کارخانه و توسط دستگاه، قالب گیری و پرس می کنند و از آنجایی که آجر فشاری در برابر گرما و فشار مقاومت بالایی دارد به آن آجر فشاری می گویند.
آجرهای فشاری و ماشینی از نظر کاربرد، شکل، قیمت، مواد اولیه، مقاومت و ... تفاوت دارند که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم؛ پس با ما همراه باشید:


1- تفاوت در شکل:


آجرهای فشاری، رنگی یک دست و سطحی زبر دارند به همین دلیل به این نوع آجر، آجر زبره نیز می گویند.
آجرهای ماشینی دارای سطحی صاف و صیقلی با حدود 8 تا 10 سوراخ تولید می کنند.





2- تفاوت در مواد اولیه:



آجرهای ماشینی برخلاف آجرهای فشاری بسیار ترد و شکننده هستند همچنین دارای خاصیت مکندگی کمتری هستند. آجرهای ماشینی به دلیل ترد بودن قابلیت تیشه داری ندارند و از آنجایی که این نوع آجر خاصیت مکندگی کمی دارد ملات به خوبی به آنها نمی چسبد. با توجه به نکات گفته شده از آجرهای ماشینی برای ساختن طاق های ضربی استفاده نمی کنند.




3- تفاوت در کاربرد:



آجرهای فشاری طول عمر و مقاومت بالایی دارند به همین دلیل در ساختمان سازی از انها برایگری چینی نظیر زیرکاری و سفت کاری، دیوارباربر، تیغه چینی، طاق ضربی و ... استفاده می کنند. بر روی سطح آجرهای فشاری سوراخ هایی وجود دارد که پر کردن این سوراخ ها با استفاده از ملات، باعث افزایش استحکام دیوار می شود. ضمنا لازم به ذکر است که برای ساختن دیوار های باربر ضد زلزله آجرهای ماشینی بهترین گزینه هستند. از آنجایی که آجرهای فشاری مقاومت بالایی دارند از آنها برای ساختن دیوارهای بارکش استفاده می کنند.




4- تفاوت در نحوه فروش و قیمت:



فروش آجرهای ماشینی بصورت تکی (دانه ای) است ولی آجرهای فشاری را بصورت تنی بفروش می رسانند که هر تن حدودا شامل 450 الی 500 عدد آجر فشاری می باشد.
آجرهای فشاری نسبت به آجرهای ماشینی بسیار قدیمی تر هستند و آنها را در بازار با نام های دیگری نظیر آجر زبره یا آجر گری می شناسند و طبق محتوا مقاله فوق به این نتیجه رسیدیم که در ساخت و ساز از آجر های فشاری برای ساختن دیوارهای باربر، کرسی چینی و طاق استفاده می کنند.


امیدواریم که این مقاله مورد استفاده و توجه شما عزیزان قرار بگیرد و خوشحال می شویم از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

پیشنهاد میکنیم از مقاله زیر دیدن فرمایید:

آشنایی با بلوک ساختمانی و انواع آن


آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره بلوک سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن


 



تعداد نظرات : 0