لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با انواع بلوک سفالی و کاربرد آن


آجرهای سفالی یا بلوک های سفالی یکی از مصالح پرکاربرد در امر ساختمان سازی می باشند. بلوک های سفالی دارای وزنی سبک هستند که این امر باعث می شود سرعت اجرای کار افزایش و هزینه های ساخت و ساز کاهش پیدا کند.
درمقالات قبلی که از همین وب سایت منتشر شده، توضیحات بیشتر و کامل تری درمورد بلوک های سفالی داده ایم؛ اکنون در این مقاله می خواهیم انواع آنها را برای شما عزیزان شرح بدهیم:
بلوک های سفالی به دو دسته بلوک سفالی توخالی و بلوک سفالی با رویه لعابدار تقسیم می شوند که در ادامه درمورد آنها توضیحات بیشتری می دهیم:


انواع بلوک های سفالی:

1- بلوک سفالی توخالی یا سوراخ دار:

بدلیل اینکه سطح این نوع بلوک دارای سوراخ های توخالی است بنابراین وزن کمی دارند و دارای عایق حرارتی و صوتی نیز هستند. در ساخت و ساز از آجرهای سفالی توخالی در سقف ها و دیوارها استفاده می کنند. سطح نوع ماشینی بلوک های توخالی دارای 8 تا 10 سوراخ به قطر 1/5 تا 2 سانتی متر است. مقاومت فشاری این نوع بلوک ها بستگی به نوع ملات و روش ساخت آنها دارد. لازم به ذکر است که مقاومت کششی این نوع بلوک کم است و در مقایسه با آجرهای سفالی بسیار ترد و شکننده هستند.  

کاربرد بلوک های سوراخ دار در ساختمان:

این نوع بلوک سفالی را می توان با استفاده از ملات به ضخامت 12 میلی متر بصورت عمودی و افقی روی هم چید و آسانترین روش برای چیدن آنها روشی است که سوراخ های موجود در سطح بلوک بصورت افقی روی هم قرار بگیرد ولی اگر لازم است تا لوله کشی در داخل دیوار انجام شود بهتر است نوع چیدمان بصورت عمودی باشد.



2- بلوک سفالی با رویه لعابدار یا SGFT:

بلوک سفالی با رویه لعابدار با بلوک سفالی معمولی شباهت های بسیار زیادی دارد. این نوع بلوک از رس آسیاب شده در اشکال مختلف تولید می شود بلوک سفالی لعابدار را در ابعاد 30*13 و 40*20سانتی متر و با پهنای 20،15،10،5 سانتی متر می سازند. پس از اینکه بلوک را از قالب خارج می کنند به یک یا چند رویه آن لعاب می زنند و آن را در دمای بیش از 2000 درجه حرارت می دهند با این کار سطح بلوک سرامیکی می شود.
بلوک سفالی با رویه لعابدار را در طرح ها و رنگ های گوناگون تولید و به بازار عرضه می کنند و از آن ها در ساختمان هایی که نیاز به مصالح رنگی با قیمت مناسب دارند استفاده می کنند که از جمله این ساختمان ها یا مکان ها می توان به سالن ها، انبارها، آشپزخانه ها و ... اشاره کرد.


در مقاله فوق درمورد انواع بلوک سفالی و کاربرد آنها توضیحاتی داده شد و امیدواریم که مورد استفاده و توجه شما عزیزان قرار بگیرد. خوشحال می شویم که نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.




آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره بلوک سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن


 



تعداد نظرات : 0