لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

رابطه کیفیت بلوک سیمانی و دستگاه بلوک زن

بلوک سیمانی یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی است که از آن برای دیوار چینی و ساخت‌ و ساز استفاده‌ شده و از متریال هایی چون شن، ماسه، آب و همچنین سیمان پرتلند تشکیل شده‌ است. بلوک‌ های سیمانی دارای انواع متفاوتی بوده و در ابعاد و وزن‌ های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می ‌شوند.

انواع بلوک‌ سیمانی در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی توسط دستگاه‌ ها و تجهیزات خاصی تولید شده و به فروش می‌ رسند. به دستگاه‌ هایی که جهت تولید بلوک‌ های سیمانی در این کارگاه ها استفاده می ‌شوند، دستگاه بلوک‌ زن گفته می شود.


دستگاه بلوک زن چیست؟

دستگاه بلوک‌ زنی به تجهیزات و ماشین ‌آلاتی گفته می ‌شود که توسط آن انواع بلوک های سیمانی مانند بلوک‌ های سقفی و دیواری تولید می شوند. این دستگاه‌ ها از بخش‌ هایی چون پمپ و موتور، ویبره دستگاه، گیربکس حرکت و موتور، سنباده و قالب بدنه تشکیل‌ شده‌ اند.

دستگاه‌ های بلوک‌ زنی دارای انواع متفاوتی بوده و چگونگی مهارت کار با این دستگاه‌ ها، کیفیت بدنه آن ها و همچنین چگونگی نگهداری از این دستگاه‌ ها بر کیفیت محصولات تولیدی بسیار تأثیر گذار خواهد بود.


نحوه عملکرد دستگاه بلوک‌ زن

دستگاه‌ های بلوک زن برای تولید بلوک‌ های سیمانی براساس ارتعاش و فشرده سازی عمل می ‌کنند. این دستگاه‌ ها دارای یک قیف هستند که سیمان تازه برای تولید بلوک‌ ها در آن ها ریخته شده و در دستگاه ذخیره می‌ شوند.

 سپس تکنسین، دستگاه را تنظیم کرده تا قالب‌ ها با مقادیر مناسب سیمان پر شوند. جهت سهولت در پر کردن قالب‌ ها، سینی و قالب به‌ صورت هم‌ زمان به حالت ویبره درآمده و با لرزش قالب‌ ها به‌ طور یکنواخت پر می ‌شوند.

 پس‌ از طی این مراحل، قطعات تشکیل شده به اندازه‌ کافی فشرده شده و هوای بین آن ها از میان دانه‌ های شن و ماسه خارج می ‌شوند. 

در نهایت نیز برای فشرده سازی بیشتر مجددا قالب‌ ها لرزانده می ‌شوند. هر چقدر عملکرد این دستگاه در فرآیند تولید بلوک های سیمانی دقیق‌ تر انجام شود، بلوک ها نیز با کیفیت بهتری تولید شده و دارای بافتی فشرده ‌تر و سطحی یک‌ نواخت ‌تر می ‌باشند.


انواع دستگاه بلوک زن

دستگاه‌ های بلوک‌ زنی به‌ طور کلی به ۳ دسته دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک، دستگاه‌ های بلوک زن تمام اتوماتیک و دستگاه بلوک زن دستی تخم‌ گذار تقسیم‌ بندی می‌ شوند.


دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک

مکانیسم عملکرد این دستگاه به‌ صورت نیمه اتوماتیک بوده و می‌ تواند با کنترل اپراتور بلوک‌ های سیمانی را تولید نماید. بلوک های سیمانی که توسط این دستگاه تولید می ‌شوند، دارای ابعاد و وزن‌ های بسیار دقیقی    می‌ باشند. همچنین در دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک، پرس و فشرده‌ سازی مواد به‌ صورت هیدرولیک انجام‌ شده و این سینی ‌ها هستند که در این دستگاه‌ ها به حرکت در آمده و فرآیند تولید را بسیار آسان‌ تر کرده و ظرفیت تولید را نیز افزایش می‌ دهند. در این دستگاه علاوه‌ بر تولید بلوک‌ های بتنی با تغییر قالب، می ‌توان انواع سنگ فرش‌ ها، محصولات بتنی و غیره را تولید نمود.


دستگاه بلوک‌ زن اتوماتیک

بدنه این دستگاه‌ ها از فولاد سنگین و با سیلندر اصلی تولید شده و دارای فناوری تراکم لرزشی با ساختار قاب مقاوم و طراحی بهبود یافته هستند. دستگاه‌ های اتوماتیک بلوک زن، ساختار دانه ‌ای نزدیک به بلوک‌ ها را ارائه داده است و بلوک‌ ها را بسیار مقاوم در برابر لرزش و آسیب تولید می ‌کنند. 

همچنین عملکرد این دستگاه‌ ها کاملاً به‌ صورت اتومات بوده و تمامی فرآیند ساخت بلوک های بتنی را به‌ صورت خودکار و بدون دخالت اپراتور انجام می ‌دهند.


دستگاه بلوک زن دستی تخم‌ گذار

روند کاری این دستگاه‌ ها به‌ صورت قدیمی است و تولید به این صورت است که این دستگاه پس‌ از ساخت یک ردیف بلوک سیمانی، شروع به تولید ردیف بعدی خواهد کرد. بلوک‌ هایی که توسط این دستگاه تولید می ‌شوند دارای ابعاد متفاوتی بوده و همچنین دارای کیفیت، تراکم زیاد و استحکام بالایی هستند. براساس سفارش مشتریان شکل و ابعاد این بلوک ها قابل تغییر  بوده و کار با این دستگاه نیازی به پالت نداشته و می ‌توانید آن را به هر کجا که می ‌خواهید منتقل نماید.


تأثیر دستگاه بلوک‌ زن بر کیفیت بلوک سیمانی

به‌ طور حتم کیفیت و سلامت دستگاه بلوک‌ زن بر کیفیت بلوک سیمانی تولید شده توسط این دستگاه بسیار تأثیر گذار است.

به‌ عنوان مثال یک دستگاه تولید کننده بلوک سیمانی، باید مجهز به میز ویبره، قالب‌ های استاندارد با محفظه‌ های مختلف جهت اندازه‌ ها و انواع بلوک های بتنی، تراکم کننده‌ های صفحه ‌ای و غیره باشد تا بتواند بهترین محصولات را تولید نماید.

برای خرید بلوک دیواری کلیک کنید


کلام آخر:

در این مقاله در خصوص دستگاه های بلوک زنی، انواع آن ها و همچنین کیفیت بلوک های تولید شده با این دستگاه ها  مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و با بیان نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب وبسایت آجر سامان یاری فرمائید.

تعداد نظرات : 0