لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آجر فشاری و مزیت های منحصر به فرد آن

آجر فشاری، از قدیمی ترین انواع تولید آجر است. نام های دیگر آن، آجر های گری یا آجر زبره یا آجر فشاری است. ابعاد آن ۲۲× ۱۰× ۵/ ۵ يا با همين طول و عرض ولى به ضخامت ۴ یا ۳ سانتی متری تهيه مى شود. از آن جايى که موقع خشت زدن با دست، گوشه هاى گل در قالب با انگشت فشار داده مى شد، اين آجر به فشارى مشهور شد. اين نوع آجر براى گرى چينى، استفاده مى شود.

از آجر فشاری در گذشته در نقش دیوار های باربر ساختمان ها، طاق ضربى، ديوارهاى حمال، جدا کننده و هم چنين به صورت آبساب براى نماسازى به صورت وسیع به کار برده می شد.

به مرور زمان به علت وزن زیاد آن و نیز مرتفع شدن سازه ها از کاربرد در دیوار چینی به کاربرد در فونداسیون سازی تغییر کاربری پیدا کرد. به تبع میزان مصرف آن نیز کاهش پیدا کرد.

آجر فشاری چیست؟

این آجر از خشت که منظور خاک رس و آب است، ساخته می‌شود. به دلیل مشخصات مکانیکی و شیمیایی متمایز این آجر، یکی از پراستفاده‌ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است. با اینکه امروزه به نسبت گذشته از محبوبیت استفاده این آجر کاسته شده است، ولی آجر فشاری همچنان به عنوان قالب‌بندی فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

دلیل نام‌گذاری این نوع آجر این است که در ابتدا، خشت آن با دست زده می‌شد و با فشار دستی کارگران خشت زن گوشه‌های قالب به وسیله گل مخصوص پر می شد. این نوع آجر معمولاً در سفت کاری و زیرکاری ساختمان به کار می‌رود. ابعاد استاندارد آجرهای فشاری ۲۱٫۵×۱۰×۵ و ۲۱٫۵×۱۰×۵٫۵ است.

در ساختمان های امروزی از این آجر استفاده نمی شود. این نوع آجر نسبت به تیغه سفالی یا آجر سفال از مقاومت فشاری بالاتری برخوردار است. آجر سفالی از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه می‌شود. تیغه های سفالی بسته به شکل آن ها در نقاط مختلف ساختمان استفاده می‌شوند.

به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی، به منظور چسبندگی مناسب با ملات، انواع آجر سفال سوراخ‌دار را مورد استفاده قرار می‌دهند. 

از دیگر خواص آن‌ها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می‌شود.

انواع آجر فشاری

آجرهای فشاری موجود در بازار انواع مختلفی دارد که در زیر به معرفی آن‌ها می پردازیم.

آجر فشاری سبز

آجر سبز از نوع فشاری است. این نوع آجر در کوره حرارت بیشتری می بیند و رنگ آن کبود و کم رنگ یا سبز شده و به علت پخت زیاد بسیار مقاوم، محکم و بادوام است. بنابراین در جاهایی که نیاز به مقاومت بیشتری است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجر سفال جوش

به علت زیادی حرارت در نزدیکی شعله کوره‌های آجرپزی، آجرهای آن محل ذوب شده و شکل هندسی خود را از دست می دهند. بنابراین به هم می‌چسبند. این آجر در پی سازی و زیرسازی به کار می‌رود و به صورت بلوری بوده و بسیار مقاوم است.

آجر سفال خام

آجر خام در اثر کمی حرارت رنگش تغییر یافته ولی نامرغوب است. این آجر نباید در آجرچینی از آن استفاده شود. در کوره‌های آجرپزی مجدداً در همان جاهای قبلی خود چیده می‌شود.



ویژگی های آجر فشاری

این محصول از استحکام بالایی برخوردار است.

موردی از این محصول با استفاده از برش بلوک های بزرگ و با استفاده از دستگاه پرس ساخته می شود. به این نوع آجر، آجر فشاری ماشینی گفته می شود.

از جمله فاکتورهایی خرید این محصول وزن هر قالب آجر، ابعاد و استحکام فشاری است.

رنگ آجر فشاری موجود در بازار زرد یا قرمز و ما بین این دو است. این تغییر رنگ به دمای پخت آجر، نوع خاک و فرمول مورد استفاده در تولید این محصول وابسته است. هرچه دمای پخت این آجر بالاتر باشد، رنگ آجر روشن تر شده و از کیفیت بهتری برخوردار است.

وزن آجر فشاری حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و وزن هر یک از آن ها حدود ۲ کیلوگرم است.

این محصول از مقاومت بالایی در برابر تاثیرات محیطی برخوردار بوده و مقاومت فیزیکی بالایی دارد.

مقاومت در برابر یخ‌زدگی آجر فشاری می‌تواند به ۳۰۰ چرخه برسد. این امر باعث شده برای ساخت تأسیسات در مناطق سردسیر، محصولی مناسب باشد.

معایب استفاده از آجر فشاری

مانند هر محصول دیگری استفاده از آجر گری نیز معایبی را به همراه دارد. در ادامه به تعدادی از معایب آجر زبره اشاره می کنیم:

آجر فشاری از وزن بالایی برخوردار بوده و همین امر سبب افزایش وزن ساختمان می شود.

آجر گری قادر به حفظ گرما نیست. بنابراین نمی توان از این آجر به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد. ین خصوصیت آجر گری می تواند باعث بالا رفتن هدر رفت انرژی و افزایش هزینه های ناشی از آن شود.

امکان تغییر شکل آجر گری به دلیل انبساط حرارتی، وجود دارد. بنابراین امکان دارد پس از گذشت مدتی در آن ترک ایجاد شود.

کلام آخر:

در این مقاله در خصوص آجر فشاری و مزیت های منحصر به فرد آن مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و با بیان نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب وبسایت آجر سامان یاری فرمائید.

تعداد نظرات : 0