لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

مراحل خط تولید آجر فشاری و معرفی دستگاه های موجود

آجر فشاری یکی از انواع آجر ها است که به ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی ان خاک رس است . از آنجا که منابع موجود از خاک رس به اندازه کافی موجود است این محصول در قیمت های مناسب و دسترسی بالا تولید می شود.

امروزه بار وارد بر ساختمان از ناحیه اسکلت بتنی یا فولادی تحمل می شود .

مهندس ها برای پایین آوردن وزن ساختمان و سهولت کار از آجر فشاری استفاده می کنند . مزیت این آجرها یکی وزن پایین آن ها بدلیل حفره های سطحی و دیگری حجم بالای آن ها است که سرعت کار را افزایش و هزینه ی دستمزد را کاهش می دهد . این آجرها معمولا در تیغه های داخلی استفاده و بیشتر در دیوار های غیر باربر استفاده می شوند .

برخی از کارخانه های تولید آجر فشاری بدلیل کیفیت پایین دستگاه های فراوری و یا جنس نامرغوب خاک مجبور به افزایش جداره های آجر می شوند که همین کار وزن آجرها را افزایش می دهد.این افزایش وزن و ضخامت هزینه ی حمل و نقل را نیز به شکل چشم گیری افزایش می دهد در نتیجه هم کیفیت پایین و هم هزینه ی اضافی را متحمل می شوید.

مراحل تولید آجر فشاری

1. در مرحله ی اول باید خاک رس یا … از معدن مورد نظر استخراج و به محل کارخانه منتقل شود

2. خاک ها از طریق تسمه یا نوار نقاله به سمت دستگاه های آسیاب کننده ، خرد کننده و … منتقل می شود تا خاک حالت یکدست تری پیدا کند

3. در این مرحله خاک باید با مصالح و مواد لازم و آب ترکیب شود تا رطوبت کافی بدست آید

4. پس از تهیه ی گل آن نوبت به مرحله ی قالب گیری یا اکسترود می رسد که گل های موجود را با فشار به شکل مورد نظر در می آورند

5. آجرهای تولید شده وارد دستگاه برش می شوند و به اندازه های یکسان برش داده شوند

6. بعد از مرحله ی برش خشت های گلی بنا بر نوع خاک و ماده های تشکیل دهنده درون خشک کن قرار می گیرند و تا مدت مشخصی خشک می شوند

7. خشت های خشک بوسیله ی رباط های صنعتی بر روی کوره ی تونلی قرار می گیرند تا به شکل خودکار از کوره های تونلی عبور کنند

8. پس از عبور آجرها از این کوره ها و رسیدن به دمای مورد نظر و سپس سرد شدن از طرف دیگر خارج می شوند

انواع روش های تولید

درباره ی تولید آجر فشاری باید این مطلب را بدانید که به طور کلی این کار به 5 روش انجام می شود .

1. روش تمام اتومات : در این روش کلیه ی مراحل از قبیل تهیه ی گل و قالب بندی ، انتقال به سیلو ،خشک کردن و پختن به صورت اتوماتیک انجام می شود.

2. روش ماشینی آفتاب خشک : در این روش همانطور که از نام آن پیداست مرحله ی خشک کردن توسط نور افتاب انجام می شود. سایر مراحل مثل تهیه ی گل اولیه ، قالب گیری به صورت ماشینی انجام و عمل پخت در کوره بوسیله ی سوخت گاز یا نفت سیاه صورت می گیرد ..

3. تولید آجر فشاری به روش خشک کن ماشینی : در این روش سایر مراحل اشاره شد در بالا مانند روش بالا انجام می شود، با این تفاوت که به جای نور آفتاب از نوعی خشک کن با سوخت های نفت ، گاز یا گازوییل استفاده می شود .

4. روش سنتی : در این روش که امروز از آن دیگر استفاده نمی شود کلیه ی مراحل تولید یک آجر از قبیل تهیه ی خاک ،درست کردن گل ، قالب گيري ، چيدن مقابل نور خورشيد جهت خشك شدن ، چيدن داخل كوره و همچنين پخت آن به صورت دستي و توسط نيروي انساني انجام مي شود. در این روش آجر ها، کیفیت و ابعاد یکسانی ندارند و به همین دلیل در پروژه ها خیلی بکار نمی روند

5. روش خشک : این روش معمولا برای تولید اشکال خاص مثل آجر های پلاک نما و … بکار می رود . در این روش خاک آسیاب را در داخل قالب می ریزند و سپس کاملا فشرده می شود. پس از این عمل خشت های خام تولیدی را در کوره قرار می دهند . پس از آن که کوره به دمای لازم رسید آن را خاموش و کم کم خشت سرد می شود . در این روش چون که آجرها بدون رطوبت پخت می شوند و سپس خشک می شوند. این آجر ها به نسبت آجر های تولیدی به روش اکسترودی حالت طردی بیشتری دارند و مقاومت آن ها کمتر می باشد.

کلام آخر:

در این مقاله در خصوص مراحل خط تولید آجر فشاری مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای ما مفید بوده باشد و با بیان نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب وبسایت آجر سامان یاری فرمائید.

تعداد نظرات : 0